Frågor och svar om tv och bredbandstjänster

Vilka fibertjänster har jag tillgång till på min adress?

Din hyresvärd Radiomasten erbjuder dig som boende Tv och streaming Lagom från Telia som ingår din hyra.

Utöver det kan du som boende individuellt beställa och ansluta bredband och hemtelefoni via fiberuttaget i bostaden. Du gör dina beställningar görs på zmarket.se där det finns ett brett utbud av leverantörer och tjänster.

Vilket tv-utbud har jag i Tv och streaming Lagom som ingår i boendet?

Tv och streaming Lagom från Telia ingår i ditt boende. Paketet har 25 kanaler och 20 playtjänster. Läs mer här: https://www.telia.se/produkt/kollektiv-lagom.

Hur kommer jag igång med Tv och streaming Lagom från Telia?

Kollektiva tjänster betyder att dina fibertjänster ingår i ditt boende. Beställ och aktivera enkelt Tv och streaming Lagom på Kollektiva tjänster - Aktivera här - Telia.se redan nu. Fyll i din adress, var noga med att välja rätt lägenhetsnummer. Paketet som ingår är förifyllt.

Här ser du också vad som gäller för just dig och vad som ingår i ditt boende, hur du får din utrustning, inloggningsuppgifter med mera.

Mer information:
Här kan du läsa mer om hur du kommer igång Koppla in tv-box från Arris med identifikationskod (telia.se).
Efter du har aktiverat dina tv-tjänsten kan du se dem på Mitt Telia Logga in (teliacompany.com).

Hur kommer jag i kontakt med Telia om jag har frågor om tv-tjänsten som ingår i boendet?

Vi legitimerar alltid våra kunder i butik, via telefon eller på telia.se. Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod. Läs mer på Information till dig som kontaktar Telia - Telia.se. Du kan även ringa och beställa på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent.

Den 30 november 2023 släcks kabel-tv ned hos Radiomasten.

Hur påverkas bredband och övriga fibertjänster av att kabel-tv stängs ned?

Bredband och övriga fibertjänster i det öppna fibernätet påverkas inte av förändringen för kabel-tv. Du fortsätter att använda tjänsterna som vanligt.

Alla övriga tjänster och erbjudanden i det öppna fibernätet hittar du på zmarket.se

Jag använder bara kabel-tv/tv med ”två hål i väggen”. Hur blir det för mig?

Kabel-tv kommer att stängas ned i ditt boende den 30 november. Om du vill fortsätta titta på tv utan kostnad aktiverar du Tv och streaming Lagom. Det kan du göra redan nu på Kollektiva tjänster - Aktivera här - Telia.se

Du kan även kontakta Telias kundtjänst på 020-20 20 70 så hjälper vi dig.

Varför släcker ni ned kabel-tv som fungerar?

Den nya tv-tjänsten bygger på fiberteknik och har bättre kvalitet och flexibilitet än tidigare teknik. Du kan titta live och streama ditt tv-innehåll både via tv-boxen och den kostnadsfria streamingappen Telia Play.

Hur får jag min tv-box?

Om du inte har aktiverat Tv och streaming Lagom från Telia och vill fortsätta titta på tv efter 30 november, så aktivera tjänsten redan nu på telia.se/aktivera. Du får tv-utrustningen och instruktionsmanualer när du aktiverat dina tjänster.

I beställningsbekräftelsen framgår hur utrustningen skickas till dig.

Du kan även kontakta Telias kundtjänst på 020-20 20 70 så hjälper de dig.

Hur ser jag om min tv-tjänst är aktiverad?

Det finns två sätt att ta reda på det:

  1. Logga in på Mitt Telia Logga in (teliacompany.com) med BankID. Titta på översikten Mina abonnemang. Om Telia Tv finns i din lista är din tv-tjänst redan aktiverad.
  2. Sätt på din tv. I menyn går du till ”Om tjänsten”, sedan ”Teknisk information” Där hittar du en sifferkod. Om koden börjar med 11 är din tv-tjänst redan aktiverad.

Hur kan jag se på tv i flera rum i bostaden?

Det finns två sätt att se tv i flera rum:

  1. Telia Play
    Vår kostnadsfria streamingtjänst Telia Play ingår i alla tv- och streamingpaket så att du kan ta med dig ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV. Se ditt innehåll utan extra kostnad var du vill, när du vill både hemma och i hela EU/EES. Här hittar du information om hur du aktiverar Aktivera Telia Play – Telia.se och kommer igång Kom igång med Telia Play – Telia.se.
  2. Tvillingabonnemang
    Med Tvillingabonnemang kan du titta på dina tv-utbud på flera tv-apparater i olika rum. Med tv via fiber kan du beställa upp till fyra Tvillingabonnemang till en extra kostnad. Du behöver också beställa en tv-box per tv till extra kostnad. Läs mer om erbjudandet Tvillingabonnemang – Se på tv i flera rum (telia.se)

Jag vill ha fler tv-kanaler än vad som ingår, hur gör jag? Vad finns att välja på?

Du beställer enkelt fler tv-kanaler, ytterligare tv- och streamingpaket i samband med att du aktiverar fibertjänsterna på Kollektiva tjänster - Aktivera här - Telia.se. Där får du erbjudanden anpassade utifrån vad som ingår i ditt kollektiva utbud.

Om du redan har aktiverat tv-tjänsten som ingår i ditt boende går du istället in på Mitt Telia Logga in (teliacompany.com) och beställer fler tv-kanaler, bredband eller ytterligare tv- och streamingpaket.

Du kan även ringa Telias kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöka någon av våra butiker och återförsäljare. Du hittar alla våra butiker och återförsäljare här.

Här kan du läsa mer om våra bästa erbjudanden för dig som har kollektiva fibertjänster från Telia i ditt boende.

Hur kopplar jag in tv-utrustningen?

Guider för inkoppling av tv-utrustning:


Vad gör jag om det är fel på tv eller bredband?

Om du har problem med dina fibertjänster, felanmäler du direkt till din tjänsteleverantör.

Om du har problem med Tv och streaming Lagom, felanmäler du hos Telia på telefon 020-20 20 70.

Jag ska flytta från lägenheten. Vad behöver jag göra för att nästa hyresgäst ska kunna se på tv?

När du flyttar behöver du avaktivera tv-tjänsten så att den som flyttar in på adressen kan aktivera tjänsterna i sitt namn. Kontakta Telia på 020-20 20 70 så hjälper vi dig att flytta med eller avsluta dina tjänster. På så sätt undviker du även onödiga fakturor. Efter beställd flytt eller avslut av tjänster kommer du att få en retursedel hemskickad för retur av Telias utrustning.